M05-Chassie standard klasse

M05-Chassie standard klasse - ViaNett Raceway

M-Chassie har blitt en ekstremt morsom klasse for alle i MossRC. 

Ved Torstein Syvertsen
Oppdatert: (17.12.2012)

Enten du er ny eller erfaren, er det veldig gøy å kjøre M-Chassie. Bilene som gjør ca. 35km/t på banens langstrekke, drives kun med forhjulstrekk. M-Chassie er meget robust og enkel å vedlikeholde. Den er lettstyrt, og gir deg verdifull grunntrening på banen. Bilene kommer stort sett som byggesett, men frykt ikke. Den er enkel og morsom å montere. En erfaren bygger bruker ca. 1-1/2 til 2 timer. Prisen for selve bilen er ca. 1500,- I tillegg trenger man fjernstyringen + en servo (ca. 800,-), en lakkboks ca. 70,- , batteri og lader mellom 500,- og 1.000,- avhengig av type og størrelse. Ønsker man en transponder for å kunne måle rundetider online, så koster denne mellom 8-900,- kroner.

Det spesielle med M-Chassie er nettopp at det er en enkel klasse som det koster relativt lite å starte med, og som det kreves minimalt med med vedlikehold og deler til. Om noe først skulle ryke, er delene meget rimelige. Bilene oppfører seg utrolig bra på banen, og de gir deg en fantastisk kjøreglede! Hva mer trenger du?

Med denne bilen er det likvel mulig å gjøre enkle oppgraderinger som gir en betydelig forbedring av bilens kjøregenskaper fra en standard "ut av esken" utgave. De viktigste og enkleste oppgraderingene er som følger:

Oppgraderinger som er tillatt i M05-Chassie Standard klasse - ViaNett Raceway:

- Bilens dekk er alltid svært viktig. Originaldekkene fungerer fint med dekksmøring, men Sweep dekk er absolutt de aller beste dekkene til denne bilen på vårt underlag. Du kan forvente minimum 10-20% bedre rundetider med disse dekkene i forhold til originaldekk. Det er anbefalt å bruke 40 hardhet foran og 33 hardhet bak. Pris for et sett komplette dekk på felg er ca. 250,- Dekksmøring får man kjøpt i butikken for ca. 120-150,- og brukes før hver nye batteripakke som brukes.

- Oljedempere er den nest viktigste oppgraderingen. Oljedemperne gir bedre kontroll og veigrep i svingene noe som igjen gir deg deg bedre fart. Maksimalt veigrep gir en stødigere gange uten "spretting". For stive dempere kan gjøre at bilen "spretter" litt i de krappe svingene. Demperene skal aller helst være 50 mm. lange. Er de høyere får du et høyere tyngdepunkt hvilket igjen kan gjøre at bilen ruller lettere og at julene mister grep fortere.  I tillegg skal bakfjærene gjerne være noe mykere enn foran. Tamiyas originale 54000 dempere er de beste, men andre dempere kan også brukes. Pris for originaldemperene som er de beste er ca. 500,- , men det er mulig å skaffe noen brukbare alternativer ned mot 200,- 

- Kulelagere er også tillatt og er en grei oppgradering. Lagrene gir først og fremst mindre slitasje og kanskje ørlite mer fart, men er dog kanskje den minst viktige oppgraderingen av disse 3. Et komplett sett med kulelagere koster ca. 250,- originalt.

- Det er også tillatt å bruke hva som helst av originale Tamiya aluminiumsdeler til bilen. Alu holder lenger, men er betydelig dyrere og gir ellers ingen kjente fordeler annet enn at bilen blir tyngre. Med andre ord kanskje heller noen ulemper? Aluminimum kan også bli derformert i en crash, mens plast da gjerne ryker. 

- Det er kun lov å bruke original Tamiya 540 motor. Ved løp gis det ut en tilfeldig "handoutmotor" for å unngå triksing med motorene. Det er ikke lov å smøre opp motorene med spesialolje selv. 

- Regulatorene skal også være Tamiyas originale, dvs. den som følger med i pakken på nye M03-M05 biler.

- Av karosserier er det kun tillatt å bruke originale Tamiya karosserier, eller tilnærmingsvis like kopier av disse. 

- Det er tillatt å bruke 7,4 volts Lipo batterier i tillegg til Nicad 7,2 volt..

- Det er tillatt med både M-03 og M-05 modeller

Det er ikke tillatt å modifisere diffrensialen foran i denne standard klassen. Den skal gli lett uten motstand. En modifisering av diffen endrer kjøregenskapene på bilen betydelig. Virkningene er beskrevet i avsnittet under. 

--

Oppgraderinger som er tillatt I klassen M-05 Chassie Superstock 

- Det er her lov å modifisere drev diffen foran. Det finnes ulike metoder for å gjøre dette, og effekten er meget stor. Ved å modifisere diffen foran, vil man få en betydelig høyere hastighet gjennom hele svingen samt at akselerasjonen ut av svingen også er betydelig høyere. Man blir ikke på langt nær så hardt "straffet" om man er uheldig med sporvalget med en modifisert diff. En modfisert diff vil øke rundertiden på dagens bane med ca. 10-15%.

- Metode 1: Man skrur til drevdiffens originalskruer såpass hardt at den blir treg av den grunn.
- Metode 2: Man fyller diffen med 300.000 diff olje eller friction grease, og forsegler denne så godt man kan med silikon for å unngå slitasje
- Metode 3: Man kan kjøpe en tett uoriginal diff som er egnet for å fylle med silikonolje. Det er anbefalt å da bruke 300.000 olje
- Metode 4: Det er din egen hemmelige diffmodifiseringsmetode :-)

- Det er videre lov med valgfritt karosseri.
 
- Det er lov å bruke øvrige - ikke elektroniske - optionparts på bilen så lenge vekten ikke reduseres. 

---

Årsaken til at man ønsker å skille disse oppgraderingene i 2 klasser er at det først og fremst er kjørglede som skal stå i fokus i denne sjarmerende klassen. Oppgraderingene skal være enkle og raske og utføre for alle, slik at alle har absolutt like forutsetninger på banen.

Å kjøre med umodifisert diff krever mye mer av deg som sjåfør. Siden det finnes ulike måter å modfisere diffen på, vil det også gi ulik effekt på bilene. Det er lettere å kjøre med umodifisert diff, men det krever at du er flinkere til å holde farten oppe i svingen. Dersom du mister for mye fart og du får undøvendig mye spinn på forhjulene, vil du miste hastigheten ut av svingen. Fordelen med denne "ulempen" er at du får en bedre grunntrening og forståelse av effekten ved rett sporvalg og tilpasset hastighet i svingen. Å kjøre med umodifisert diff en kanskje enda morsommere - spesielt om alle andre gjør det samme.

---

I runde 3 av ViaNettCup, vil det primært bli en Superstock klasse hvor modfisering av diffen er tillatt. Det betyr at alle opparbeidede poeng til nå beholdes i denne klassen. Det vil i tillegg trolig settes opp en standard klasse om styret godkjenner dette. På sist løp var det så stor forskjell på bilene prestasjoner med og uten modfisert diff at det er grunnlag for å skille dette i 2 klasser. 



Print artikkel Skriv ut artikkelen