Drifting er utrolig moro!

Drifting er utrolig moro!

Aktiviteten på drifting banen har tatt seg betydelig opp og det jobbes nå kontinuerlig med banen, layout, regler tanker og ideer. Banene endrer seg stadig, og snart blir banen dobbelt så stor! Under følger en liten film trailer fra "The Driftbastards". Er du klar?

Ved Torstein Syvertsen
Oppdatert: (13.3.2013)



5 februar 2013

Banen fungerer MYE bedre enn før, sier både Robin og Kristian. De har fått fritt spillerom sammen med Stein Erik og Kim til å endre layout på banen etter ønske. Banen er litt trangere og mer krevende, men likevel meget bra å kjøre på. Den fungerer fint er de skjønt enige om!


Robin har driftet en liten stund, men både Kristian og Mats er hel nye på banen. Banen er superbra for nybegynnere selv om den er litt krevende. Det skal jo være litt vanskelig også. Gutta drifter av gårde som om de ikke skulle ha gjort noe annet, og det fikses med hjulstillinger, oppsett, lys og bling. Speil, potte, intercooler er noe av det som står på ønskelista. Drifting er ikke bare kjøring, det skal se "fett" ut også.

Det er bare å komme på banen å kjøre selv om dere aldri har kjørt før sier Kristian og Robin. Her er alle veldig hyggelig, hjelpsomme og velkomne. De var selv litt skeptiske før de kom første gang, men kan berolige ALLE nye med at her er det bare å komme. Det er knall gøy!

Hva bør de nye kjøpe av biler og utstyr da? HPI med reimdrift er det beste mener gutta. Robin med børstemotor og Kristian med børsteløs. Topphastighet er ikke viktig. Her er det presisjon og oppsett på bilen som teller. Man kjører like bra med en børsteløs som med børstemotor. Børstemotor er et billigere alternativ. Hovedforskjellen ligger i toppfart og strømbruk. 

Bilene koster nye mellom 2.000,- og 4.000,- og det meste fungerer bra så lenge batteriene og dekkene er gode. Drifting dekkene skal være harde slik at man sklir av gårde med minst mulig friksjon på teppet.

Reglementet for selve kjøringen jobber gutta med, og de har klare ambisjoner om å arrangere noen offisielle driftingløp før sommeren. 

Typisk for drifting er at man får mest poeng for å skli mest mulig sidelengs - og så nærme innsiden av svingen som mulig - UTEN å berøre kopper, hinder, eller andre biler. Ved start kan man f.eks bli tildelt 35 poeng. Deretter får man trekk for alle feil man gjør etter å ha kjørt et visst antall runder.

Nysgjerrig? Kom opp en tur for å se da vel.








Robin


Kristian


Trym


Mats


Nytt layout



Print artikkel Skriv ut artikkelen