Setup av M-Chassie

Lær deg bilen din å kjenne!

Tamiya M-Chassis er enkle, robuste og geniale biler. Setter du opp bilen din riktig, vil du få masse morro for en rimelig penge.

Ved Torstein Syvertsen
Oppdatert: (01.2.2014)

Hva er er det som skal til? Mandager fremover vil vi prøve å sette litt ekstra fokus på setup av M-Chassis.

Selv om bilen er enkel i konstruksjonen, er det likevel flere små justeringer man kan gjøre som påvirker bilens kjøregeneskaper til det bedre. Det kan hende at du er fornøyd med bilen slik den er, men om du gjør noen små endringer vil du likevel få mye mer ut av bilen din - og du vil rask merke at rundetiden din går ned.

Hjelp!
Ronny Erikssen, en av klubbens beste M-Chassis sjåfører, hjelper deg mer en gjerne med å sette opp bilen din bil riktig. Send Ronny en melding på mobil: 41606359, så kan dere avtale å treffes på klubben.

--

På denne siden kommer vi løpende til både å samle inn - og å oppdatere tips fra de beste sjøførene med tanke på hvordan man best setter opp, og steller sin M-Chassis. Målet er hjelpe deg til både å forstå, og å få mest mulig glede av bilen din.

Tipsene kan være litt generelle, men følger du disse vil du ha et godt utgangspunkt. 

Elementer:

1. Dekkvalg og vedlikehold
2. Dempere, valg, vedlikehold og vinkler
3. Drivverket, smøring og vedlikehold
4. Diffrensialen
5. Toe in - Toe out - foran og bak
6. Kjørehøyde
7. Bling med effekt
8. Vekt
9. Karosserivalg
10. Batteri - bruk, lading og vedlikehold
11. Regulator - valg og setup.
12. Motor, valg, innkjøring og vedlikehold
13. Kulelagere, valg og vedlikehold
14. Andre tips

--

1. Dekk er noe av det viktigste å ha i orden på bilen med tanke på grep på underlaget. Uansett setup, vil bilen med et dårlig dekkvalg få håpløse kjøregenskaper. 

Vi anbefaler Sweep som et godt alternativ til dekk på bilen. Disse kommer i 3 hardhetsgrader. 25-33-40 der 25 er de mykeste med mest grep. Du klarer ikke å kjenne forskjell med fingrene, men du merker stor forskjell på bilen. Husk å umiddelbart merke dekkene på innsiden av felgen med hvilken hardhetsgrad du velger - ellers blir det raskt kaos :-) 

Dersom du kun velger en hardhetsgrad, anbefaler vi 25. Ønsker du litt mindre grep foran, velger du 40 foran og 25 bak.

Så: Renold av dekkene er viktig. Finn en gammel klut, kjøp litt brenserens hos Biltema og vask dekkene rekelmessig. Gjør du ikke dette blir de harde og glatte. Før hver kjøring, må du smøre dekkene med dekksmøring. La dekksmøring sitte på 15-20 minutter før du skal kjøre.

Å lime dekk er KRISTISK viktig å gjøre riktig. Får du dekklim på dekkflaten, er dekkene ødelagte. Bruk spesiallim. Dekkene legger du flatt når du skal lime. Bruk en tynn limspiss, og legg lim i dekksjøten. Det tynne limet finner veien mellom dekk og felg selv. Du behøver ikke engang å røre gummien. La det tørke 10-15 min før du gjør det samme på motsatt side! Vi hjelper deg gjerne med dette.

Dersom du får FOR my grep på bilen slik at bilen ruller rundt i svingen (tracktion roll), kan du smøre ytterkanten av fordekkene. Igjen - dette må gjøres forsiktig (illustrasjoner kommer).

Med jevne mellomrom må det legges ny lim på dekkkanten foran. Slip lett over med slipepapir, vask med dekkrens og lim. 

2. Dempere på bilen betyr mer enn du tror. De beste demperne er de orginale 54000 demperene fra Tamiya. Når du blir virkelig god, så vil du merke stor forskjell på bilens egenskaper. Man skulle nesten sett bilen i slowmotion for å se hvordan demperne jobber i svingene. Demperolje er lett å bytte, og god olje bidrar til at hjulene for mer konstant grep i svingen. 

Foran: Hvite/gule fjærer (stive), 500 olje, 3 hull i demperskiven. Ca. 2,5 mm stramming av fjær
Bak: Røde fjærer (myk) 500 eller 450 olje. 2 hull i demperskiven. Ca. 8 m.m. stramming av fjær bak

Demperne kan og så rettes noe opp. Da må man kjøpe en optionpart slik at dette blir mulig. (illustasjon kommer)

Andre dempere kan selvsagt også brukes. Disse bør da helst være 50 mm lange. Følg eller prinspippene til 54000 demperne.

3. Driverket bør smøres, men med en usedvanlig tynn olje. Ikke bruk fett, men helst solkonolje - type WD 40 eller lign. Å borre et lite hull i girkassen og sette inn en plugg, gjør at man raskt kan gi en liten sprut i ny og ne. Det er viktig at drivverket glir lett som bare det. Det kan også anbefales å bruke en "herdet" 20 pinjong på motoren. Originalen kan nemlig fort bli slitt og demed "spise" opp driverket. Du hører raskt på bilens lyd om dette skjer. 

4. Diffrensialen foran gir rom for mye modifisering. Dette vil naturlig påvirke bilen i stor grad! I retro/rektrutteringsklassen er det ikke lov å gjøre noe annen enn å smøre diffen. Her skal den gå lett og ledig hvilket også gjør at bilen blir best å kjøre.

Med oljediff foran vil bilen "spore" mer, men den vil få mer fart ut av svingene som følge av at innerhjulet ikke spinner. En egen oljediff må settes inn og det brukes stort sett 300.000 ojje som er ganske tykk.

5. Med løs diff skal bilen ha toe out foran. Dvs. at hjulene skal peke litt ut. Bak skal de peke litt inn. På de originale linkene skal det være ca. 2 mm avstand mellmom linkene (illustrasjon kommer). Med oljediff kan det være litt toe inn foran. Dersom du får toe out bak? - Da bytter du bare sidepå hjulhubbene bak.

6. Rett kjørehøyde er viktig for å holde tyngepunktet nede, for å få mest grep og mest "sugeffekt" mot underlaget. Bærearmene skal primært stå vannrett både foran og bak. Dette stilles på demperne (punkt 2)

7. Man kan sette på en mengde bling. Det er ikke så mye som faktisk hjelper, men noen tips kommer snart her. Det ser uansett ganske tøft ut! :-)

8. Vekten på bilen påvirkes i hovedsak av blingvalg, batterityngde og av karosseriet. Det viktigste er likevel at tyngdepunktet ligger lavt - og at det er rett fordelt på bilen. Mer info kommer snart.

9. Karosserivalg kan bety en del, men ikke så mye som god kjøreteknikk. Lavere karosserier med vinger gir best grep. Merk likevel at Tore stort sett vinner med sin BMW 2002.... :-) Mer info kommer.

10. Å bruke rett batteri er viktig. Man kan marke stor forskjell her. Husk å være flink til å ta vare på batteret ditt. Balanser batteriet med jevne mellomrom. Skal det ligge en liten stund, anbefales det å sette det i "storage" modus. Husk å bruke rett lader - og å lade i lade pose! Ikke kjør batteriet for langt ned - og la det kjøle litt mellom kjøring og lading. Mer info kommer.

11. Man skal stort sett bruke originale Tamiya regulatorer. Den fungerer supert. Husk å kalibrere regulatoren! Sett trim i nøytral - trykk inn setupknappen - Gi full gass - trykk inn setupknappen - gi full revers - trykk innsetupknappen - ferdig! Se video.

12. Origialmotoren fungerer supert. Likevel er det litt stor variasjon i ytelsen 2800-3500 omdreininger. Vi har derfor valgt Torqu Tuned motor som standard i begge klasser. Denne variere med ca. +/-50 omdreinger og ligger jevnt på 3500 omdreininger. Kjør GJERNE inn din motor. Skru den ut av bilen og la ledningen være tilkoblet. Lagg motoren i et glass med vann. Kjør den i 10-15 minutter i vann. Da kjører børstene seg perfekt til. Kjør ut vannet - og smør opp med tynn olje - på utsiden :-)

13. Kulelagere anbefales. Disse bør sjekkes regelmessig. Dårlige kulelgere som ikke glir lett, bør byttes. Ta ellers en lite dråpe olje i lagerne og hold de rene og pene. 

14. Flere tips kommer...





Print artikkel Skriv ut artikkelen